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Marcello Vitali-Rosati, « Considerazioni generali sul concetto di « corpo » », in Susanna Maddali Bongi, (éd.). Riabilitazione reumatologica. Approccio multidisciplinare, éd. Susanna Maddali Bongi, Milan, Edra, 2006, p. 323‑325.

Il concetto di “corpo” è evidentemente alla base della pratica medica. Dalla definizione che si sceglie di dare a questo concetto dipende l’idea stessa di medicina e di terapia. È per questo che una riflessione preliminare su che cosa sia il corpo è necessaria per guidare e impostare qualsiasi azione dell’operatore sanitario. [...]

Walter Moers, François Mathieu et Dominique Taffin-Jouhaud, La cité des livres qui rêvent: un roman de Zamonie, Paris, Panama, 2006.

Hildegunst Taillemythes est un apprenti poète de la Citadelle des dragons. Avant de mourir, son parrain lui confie un manuscrit qu'il juge en tous points parfaits, dont il n'a toutefois jamais réussi à retracer l'auteur. En espérant retrouver la trace de ce dernier et lui demander de devenir son maître, le jeune dragon entreprend un pèlerinage à Bouquinbourg, la Cité des livres qui rêvent. Or, cet endroit se révèle être fort dangereux : dans ses souterrains labyrinthiques, des chasseurs de livres s'entretuent pour le compte de libraires afin de mettre la main sur des perles rares. Dans sa quête d'informations, Hildegunst pousse malheureusement la mauvaise porte : celle du cupide bouquiniste Phistomefel Suiffard. Ce dernier gagne sa confiance avant de l'empoisonner grâce à un livre maléfique. Lorsqu'il se réveille, Hildegunst est enfermé dans les catacombes de la ville : c'est dans ces lieux sombres foisonnants de créatures monstrueuses et d'ossements de chercheurs de livres qui n'ont jamais réussi à retrouver la sortie qu'il recevra la plus grande leçon de création et de littérature de son existence ... -- Un roman dense et truffé de citations poétiques d'auteurs inventés suggérant que, pour quiconque s'y laisse prendre, la lecture est une véritable aventure, un voyage qui peut s'avérer périlleux et changer le cours d'une vie. Mariant habilement merveilleux, aventure et soupçons de terreur, l'auteur donne littéralement vie aux livres, démontrant que chacun recèle des trésors insoupçonnés qui seront révélés aux lecteurs les plus persévérants, sensibles et attentifs ... De fines illustrations fantaisistes évoquant la gravure jalonnent cet ouvrage que sa langue parfois précieuse et ses nombreuses descriptions destinent à un public de "bouquinivores" de plus de treize ans. [SDM].

Michael E. Sinatra, « Readings of homosexuality in Mary Shelley’s « Frankenstein » and four film adaptations », Gothic Studies, vol. 7 / 2, 2005, p. 185‑202.

This essay proposes to read one more time the issue of homosexuality in Mary Shelley's first novel, Frankenstein. In order to offer a new angle on the homosexual component of Victor Frankenstein's relationship with his creature when next teaching this most canonical Romantic novel, this essay considers Shelley's work alongside four film adaptations: James Whale's 1931 Frankenstein, Whale's 1935 The Bride of Frankenstein, Richard O'Brien's 1975 The Rocky Horror Picture Show, and Kenneth Branagh's 1994 Mary Shelley's Frankenstein. [...]

Michael E. Sinatra, « Exploring gothic sexuality », Gothic Studies, vol. 7 / 2, 2005, p. 123‑126.

In his well-known analysis of the evolution of sexuality in society in Making Sexual History, Jeffrey Weeks comments that, following a series of major challenges throughout the twentieth century (ranging from Freud's work to the challenges of feminism and queer politics), 'sexuality becomes a source of meaning, of social and political placing, and of individual sense of self'. [...]

Michael E. Sinatra, Leigh Hunt and the London literary scene : a reception history of his major works, 1805-1828, New York, Routledge, 2005, 175 p., (« MyiLibrary »).

Marcello Vitali-Rosati, « Don Giovanni. Il dissoluto punito ovvero la possibilità e lo spostamento », Elites, avril 2004, p. 65‑78.

Mi concedo una fantasia, un gioco infantile, nel seguire le note di Mozart senza criteri filigici nigorosi. Queste pagine nascono dalla scelta tra due termini nei quali si gioca l'instabilità stessa del Don Giovanni, il "dramma buffo" : una scelta tra lo "sprofondamento" et la "disseminazione", o forse meglio la "dispersione". [...]

Michael E. Sinatra, « On Watching rather than Reading Count Basil », European Romantic Review, vol. 15 / 2, 2004, p. 364.

The performance of « Count Basil » at this year's NASSR conference was a unique opportunity for those in attendance to share a theatrical experience with the actors in ways that are usually not available to readers and scholars of Romantic drama. In this brief reaction piece, I want to focus on two aspects of this experience: the interaction between the actors and the audience, and the discussion of the modern-day green room after the performance.

Thomas Crochunis et Michael E. Sinatra, « Putting Plays (And More) In Cyberspace: An Overview of the British Women Playwrights around 1800 Project », European Romantic Review, vol. 14 / 1, 2003, p. 117‑131.

The british women playwrights around 1800 Web project has had a split allegiance fromits beginning. Its beginnings lay in our interest in sustaining over time a community thathad begun exploring the histories and writing of women in late-eighteenth and early-nineteenth century British theater. [...]

Leigh Hunt, Selected writings of Leigh Hunt, London, Pickering & Chatto, 2003, (« Pickering masters »).

v. 1. Perodical essays, 1805-14 / edited by Jeffrey N. Cox and Greg Kucich -- v. 2. Periodical essays, 1815-21 / edited by Jeffrey N. Cox and Greg Kucich -- v. 3. Periodical essays, 1822-38 / edited by Robert Morrison -- v. 4. Later literary essays / edited by Charles Mahoney -- v. 5. Poetical works, 1801-21 / edited by John Strachan -- v. 6. Poetical Works, 1822-59 / edited by John Strachan.

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