This paper will present and try to demonstrate three main theses: Digital space is actual space, the space in which we live. A space is a set of relationships between objects; in our contemporary society, space is a hybridization of connected and non-connected objects that are structured by writing. In digital space, writing occupies a fundamental position. Writing is the essential material of digital space. The web, which is an important part of digital space, is comprised of writing: everything on the web is written; even images and videos are code. Writing is the actual material of digital space. Digital space is best interpreted and understood using a performative paradigm. Digital space is not a representation of reality; it is, however, a particular way of producing and organizing reality. Two main notions will be proposed to illustrate these theses: the notion of editorialization and the notion of metaontology.
Certes les éditeurs ne font pas toujours leur travail. Mais les chercheurs eux-mêmes, par leurs motivations affichées ou cachées, ont une grosse responsabilité.
Notre façon de penser l’événement, d’en parler, fait partie de l’événement. Réflexion autour de cette « éditorialisation » et du rôle d’Anonymous dans cette appropriation/relecture collective.
« Le » numérique n’est ni un bien ou ni un mal, mais les technologies produisent un espace social particulier, avec des valeurs spécifiques. Il faut donc en faire une critique. Pour s’en libérer.
Les éditeurs scientifiques et techniques font-ils vraiment leur travail de diffuseurs de la connaissance ? Pas sûr. Et si la solution passait par une diffusion gratuite des savoirs ?
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