Authors and authorship

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Since the 1990s, authors have increasingly invaded the web, participating in the world of blogs and social networks and experimenting with new forms of hypermedia. Online communities and cooperatives of writers have led to an overt reconfiguration of the relationship between authorial, readerly and editorial instances. These new practices have a clear impact on the (until now poorly defined) notion of the literary institution as a scholarly institution, and in particular on the traditional editorial economic model. Faced with such mutations—which can be considered a type of editorialization—, we may be tempted to claim that the role of the author is weakening in favour of a multiplication of collective works which further challenge the institutional role of publishers. It is nevertheless possible to observe a simultaneous emergence of original writing practices online, where authorial figures depict themselves, playing with tensions between the author, the writer, the writer’s persona and the actual person. This paradox represents a starting point enabling reflection on the status of the author in the digital era, a consideration that aims to measure the real impact of new technology on the concept of authorship.

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Publications

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Marcello Vitali-Rosati, « Qu’est-ce que l’écriture numérique ? », CORELA, HS-33, octobre 2020.

Il est évident que le statut du texte change profondément à cause de l’impact des technologies numériques. D’une part, dans les environnements numériques le texte est partout : les images, les vidéos, les clics, les objets et même les actions sont en réalité des séries de caractères. D’autre part, le texte acquiert une valeur opérationnelle. Comme le montrent Souchier et Jeanneret avec la notion d’“architexte”, le texte fait des choses, il produit d’autres textes ou des actions. La thèse de cet article est que ces changements en impliquent un autre: le texte devient un matériel architectural, dans le sens propre du mot – à savoir, et en dehors des métaphores, il est l’élément qui structure matériellement l’espace dans lequel nous vivons. Cette thèse est à la base de la théorie de l’éditorialisation, notion qui peut être définie comme “l’ensemble des dynamiques qui produisent l’espace numérique.”

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The Directory of Digital Writers

What is a literary work in a digital environment? The Canada Research Chair on Digital Textualities is interested in digital literary forms that do not fall within the definition provided by the Electronic Literature Organization (ELO). Our approach is based on the desire to make visible and accessible works that are not considered a traditional literary form.

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Marcello Vitali-Rosati, Servanne Monjour, Joana Casenave[et al.], « Editorializing the Greek Anthology: The palatin manuscript as a collective imaginary », Digital Humanities Quarterly, vol. 014 / 1, 2020.

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